Hopp til hovedinnholdet
Kitchn logo

Kategorier

Merker

Artikler

Din handlekurv
Hjemlevering
Klikk & Hent: {{clickCollectStoreName}}
Som klubbmedlem sparer du {{clubMemberSavings}} på denne handelen.
eller bli gratis klubbmedlem for å få din rabatt.
Bli gratis klubbmedlem for å få din rabatt.
{{remainingToFreeFreight}} igjen til fri frakt.
Fri frakt på denne forsendelsen.
Fraktkostnad på {{freightCost}},- tilkommer ordren.

Du sparer {{totalDiscount}} totalt

 

Sum varer: {{cartItemsSum}}

Gå til kassen
Handlekurven din er tom!
Rosendahl: Fra Grand Cru til gjenbruk

Rosendahl: Fra Grand Cru til gjenbruk

– Det ligger mer bak brandet enn du kanskje skulle tro, sier Dorte Cetti i Rosendahl. De har hatt 30 år med Grand Cru – og 30 år med braksuksess. Men det er ikke bare den populære serviseserien som skal ha æren for det.

Cetti er design manager i Rosendahl. Fra kontorstolen i Hørsholm – en snau halvtime utenfor København – har hun alltid en finger med i spillet når nye design skal utvikles.


– Jeg tegner, diskuterer og følger opp nye produktideer med designerne på huset, men samarbeider også tett med de eksterne designerne våre, forteller Cetti.


Rosendahl vs. Rosendahl Design Group

Først, la oss oppklare en ting. Hva er egentlig forskjellen på Rosendahl og Rosendahl Design Group? Cetti hjelper oss å forstå:

 

– Erik Rosendahl startet opp Rosendahl Design Group i 1984, som et agentur for flere kjente merkevarer. Etter 9 år fikk han lyst til å etablere sitt eget brand. Og slik ble Rosendahl til, enkelt forklart.


I dag er Rosendahl Design Group blitt et multibrand-hus med 7 andre velkjente merkevarer: Kähler, Holmegaard, Kay Bojesen, Lyngby Porcelæn, Bjørn Wiinblad, Juna og Arne Jacobsen Clocks. Og selv med disse designstjernene under samme tak, er Rosendahl hjertet i designhuset.


Det kommer aldri til å endre seg.

 

Rosendahl-festen startet med en vinpropp

Det nye brandet ble (nok sikkert) feiret med bobler og konfetti – så hva kunne vel passet bedre enn å dra i gang ballet med en vinpropp?


– Rosendahl startet faktisk med en hel rekke vintilbehør. Og det aller første designeren Erik Bagger lagde til Grand Cru-serien, var altså denne vinproppen, forteller Cetti mens hun holder opp det ikoniske designet.


Du har den kanskje i kjøkkenskuffen allerede? Eller er du større fan av skjenketuten i samme serie?

 

Vinstopperen ble ikke bare Rosendahls første suksesshistorie. Den ble også den første i en lang arverekke av produkter.


For designet ble etter hvert overført til porselen, glass og stål.

 

 

30 år med Grand Cru som favoritt på bordet 

Grand Cru er for mange synonymt med tallerkener, karaffel, vannglass, dessertskåler og bestikk. Muligens også for deg? 


– Med tiden har dekketøy blitt den største kategorien til Rosendahl, bekrefter Cetti. 


Både dansker og nordmenn har blitt godt vant med å dekke bordet med den gjenkjennbare formen og de karakteristiske rillene. Og serien videreutvikles stadig – som resten av Rosendahl. 

 

Cetti forteller at også kundene får komme med innspill når fremtidige produkter skal utvikles. Rosendahl-teamet spør ofte kundene om hva de liker, savner, ønsker og trenger.


Svaret de ofte hører? «Vi vil ha Grand Cru i farger!»


– Derfor lagde vi tallerkener i «blush», «mint» og «ash grey». Det er kanskje ingen overraskelse at de ble tatt godt imot, sier Cetti med et smil.


Men å lage de robuste, maskinproduserte Grand Cru-glassene med farget glass, var ikke en like enkel oppgave. De ble nødt til å tenke nytt. 


– For å møte ønsket til kundene våre, og gi dem Grand Cru-glass med farger, måtte vi gå over til munnblåste glass, forteller design manageren.


Resultatet? Den nydelige serien Grand Cru Nouveau. Du kjenner igjen form og detaljer fra resten av Grand Cru-serien, men 4 riller har blitt til mange små, elegante fordypninger. Du får glassene og karaffelen i fargene «smoke» og «walnut».

 


Og når kundene er fornøyde, er selvfølgelig også Rosendahl fornøyd.


Fra bord til sol

Populariteten til Grand Cru har kanskje satt Rosendahls andre stjerneprodukter litt i skyggen. Mange er nok ikke klar over at de øvrige produktene utvikles med grunnlag i akkurat de samme prinsippene.


– Alt vi i Rosendahl lager, skal være enkelt, tidløst, funksjonelt og ha god kvalitet – og være noe de aller fleste har råd til. Det er grunnverdiene i Rosendahl, understreker Cetti.


Og nå har de tatt steget inn i nye produktkategorier.


– I takt med tidens trender har vi gått inn på elektronikkmarkedet, forteller Cetti mens hun henter frem en Soft Spot Solar-lampe designet av Maria Berntsen.

 

Den skjønne lampen har innebygde solceller. Og du kan velge om du vil lade med USB eller solenergi, og om du vil spre det myke lyset inne eller ute. 


Denne lampen er ikke det eneste Cetti og Rosendahl-teamet har utviklet til utendørslivet. Designeren har flere produkter hun gjerne viser frem.

 

– Denne potteskjuleren er laget av 100 % resirkulert plast. Potten er laget av en dansk klimaforkjemer, forfatter og journalist som heter Signe Wenneberg, forteller Cetti, før hun fortsetter:


– Flere bør få vite om akkurat denne blomsterpotten, fordi den er resirkulerbar, superfunksjonell og praktisk. Og du kan faktisk bruke den både inne og ute.

 


Når design møter ansvar

Om Rosendahl har laget mer som viser at de tar ansvar for fremtiden? Ja visst! Bare ta en titt på Grand Cru Recycled. I denne serien får du akkurat de samme glassene, karaflene og dessertskålene du kjenner fra før – bare i 100 % resirkulert glass.


I tillegg passer Rosendahl på at du kan kombinere det du kjøper i år med det du kjøpte for 3, 13 eller 30 år siden.


– Vi designer alle nye produkter slik at de passer sammen med de gamle. Designet skal være tidløst og godt å bruke. Du får produkter som er intuitive, velproposjonerte og godt designet. Du får det tidløse, kvaliteten, det rene og det enkle – og designet passer inn hos hvem som helst. Dette tror jeg er noe av Rosendahls nøkkel til suksess, avslutter Cetti.

 


Lyst til å se nærmere på produktene Cetti snakker om? Ta en titt på hele utvalget av Grand Cru her!

 

Tilbake
Velg butikk

Klikk & Hent-ordren kan hentes 1 time etter bestilling i butikkens åpningstider.
Du får en SMS når bestillingen er klar for henting.

Beklager, geolokasjon ikke tilgjengelig.

Klikk & Hent-ordre kan bare bestilles til én butikk - hvis du ønsker å bytte butikk må du tømme handlekurv og starte på nytt.